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Vol. 29 (2)
2025



Artigos

Quebra-cabeças de narciso: a etnografia defronta-se com o delírio e se “hospeda” no Hotel da Loucura – Rio de Janeiro

Luciano von der Goltz Vianna

O presente artigo parte de um debate que visa compreender como os regimes disciplinares da antropologia conduzem o pesquisador a seguir um protocolo específico de questões e interesses em suas pesquisas. O objetivo, aqui, é discutir sobre os

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Artigos

Por trás das crianças, dos objetos e dos cuises: agência e pesquisa em um bairro periurbano de Córdoba (Argentina)

Rocío Fatyass

Neste artigo retomo ideias emergentes de um projeto de pesquisa com crianças que acontece em um bairro periurbano da cidade de Villa Nueva (Córdoba, Argentina) e discuto a agência das crianças e sua participação na pesquisa em ciências

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Artigos

A propósito da construção de conhecimentos sobre o ecossistema amazônico a partir de uma instituição científica brasileira

Aline Moreira Magalhães

A produção de um saber moderno acerca da flora e fauna amazônicas incorpora, desde as expedições naturalistas do século XVIII, conhecedores e conhecedoras por vivência daquele ecossistema. No Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia

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Interdisciplinaridades

Viver numa casa do Siza: a experiência da arquitetura de autor na Malagueira, Évora

Juliana Pereira, Ana Catarina Costa, André Carmo, Eduardo Ascensão

Este artigo retoma os estudos sobre a casa e o habitar desenvolvidos pela Antropologia e pela Arquitetura portuguesas, acrescentando-lhes um olhar vindo das geografias da arquitetura, para de seguida explorar a forma como os habitantes de edifícios

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Dossiê “Beyond penal populism: complexifying justice systems and security through qualitative lenses”

Introduction: Beyond penal populism: complexifying justice systems and security through qualitative lenses

Annabelle Dias Félix, Maria João Leote de Carvalho, Catarina Frois

In the global political landscape, as far-right parties gain prominence, populist rhetoric advocating for harsher justice and security policies is becoming increasingly prevalent. Proponents of this rhetoric base their discourse on “alarming”

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Dossiê “Beyond penal populism: complexifying justice systems and security through qualitative lenses”

Privatizing urban security: control, hospitality and suspicion in the Brazilian shopping

Susana Durão, Paola Argentin

In this article we argue that hospitality security – a modality that confuses control and care – operates through the actions of security guards in the creation of what we call pre-cases. From a dense ethnography accompanying these workers in a

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Dossiê “Beyond penal populism: complexifying justice systems and security through qualitative lenses”

“Abuso policial, todos os dias o enfrentamos”: notas etnográficas sobre violência policial racista

Pedro Varela

A violência policial racista é uma das facetas mais brutais do racismo na nossa sociedade, refletindo estruturas de poder e opressão que marginalizam setores da sociedade. Este artigo sublinha a importância de compreender essa realidade,

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Dossiê “Beyond penal populism: complexifying justice systems and security through qualitative lenses”

Marginality, security, surveillance, crime, imprisonment: reflections on an intellectual and methodological trajectory

Catarina Frois

This article engages with contemporary anthropological and ethnographic methodological debates by reflecting on the challenges of conducting research in contexts related with marginality, deviance, surveillance, and imprisonment. It examines the

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Dossiê “Beyond penal populism: complexifying justice systems and security through qualitative lenses”

Navigating the labyrinth: qualitative research in the securitized border regions of North Africa

Lydia Letsch

Qualitative researchers face unique challenges in the dynamic domain of border regions, particularly when venturing into highly securitized areas with a constant military presence, advanced surveillance, and restricted access zones. This article

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Memória

Uma vida, muitas vidas: entrevista com Victor Bandeira, etnógrafo e viajante

Rita Tomé, João Leal

Falecido recentemente, Victor Bandeira (1931-2024) desempenhou um papel fundamental no desenvolvimento da museologia etnográfica em Portugal. Foi graças às suas expedições a África (1960-1961, 1966, 1967), ao Brasil (1964-1965) e à Indonésia

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Prémio Lévi-Strauss

Da “nota de pesar” à “injusta agressão”: notícias sobre morte escritas pela PMSC

Jo P. Klinkerfus

Este trabalho é uma versão reduzida e sintetizada da etnografia realizada do PMSC Notícia, a plataforma de notícias da Polícia Militar de Santa Catarina (PMSC). A partir das notícias sobre a morte, o morrer e os mortos publicadas no site no

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Vol. 29 (1)
2025



Artigos

“Chega desta falsa guerra”: ecologias de valor, operários e ambientalistas na Itália do Sul

Antonio Maria Pusceddu

Este artigo mobiliza as ecologias de valor como um quadro concetual para dar conta dos conflitos, contradições e dilemas decorrentes da experiência da crise socioecológica contemporânea. Baseia-se num trabalho de campo etnográfico em Brindisi,

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Artigos

“Preventing them from being adrift”: challenges for professional practice in the Argentinean mental health system for children and adolescents

Axel Levin

This ethnographic article addresses the difficulties, practices, and strategies of the professionals of the only Argentine hospital fully specialized in the treatment of mental health problems of children and adolescents. More specifically, it

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Artigos

Fazendo Crianças: uma iconografia das ibejadas pelos centros, lojas e fábricas do Rio de Janeiro, Brasil

Morena Freitas

As ibejadas são entidades infantis que, junto aos caboclos, pretos-velhos, exus e pombagiras, habitam o panteão da umbanda. Nos centros, essas entidades se apresentam em coloridas imagens, alegres pontos cantados e muitos doces que nos permitem

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Artigos

To migrate and to belong: intimacy, ecclesiastical absence, and playful competition in the Aymara Anata-Carnival of Chiapa (Chile)

Pablo Mardones

The article analyzes the Anata-Carnival festivity celebrated in the Andean town of Chiapa in the Tarapacá Region, Great North of Chile. I suggest that this celebration constitutes one of the main events that promote the reproduction of feelings of

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Artigos

Hauntology e nostalgia nas paisagens turísticas de Sarajevo

Marta Roriz

Partindo de desenvolvimentos na teoria etnográfica e antropológica para os estudos do turismo urbano, este ensaio oferece uma descrição das paisagens turísticas de Sarajevo pela perspetiva do turista-etnógrafo, detalhando como o tempo se

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Memória

David J. Webster em Moçambique: epistolário mínimo (1971-1979)

Lorenzo Macagno

O artigo comenta, contextualiza e transcreve o intercâmbio epistolar que mantiveram, entre 1971 e 1979, o antropólogo social David J. Webster (1945-1989) e o etnólogo e funcionário colonial português, António Rita-Ferreira (1922-2014).

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Dossiê "Géneros e cuidados na experiência transnacional cabo-verdiana"

Género e cuidados na experiência transnacional cabo-verdiana: introdução

Luzia Oca González, Fernando Barbosa Rodrigues and Iria Vázquez Silva

Neste dossiê sobre o género e os cuidados na comunidade transnacional cabo-verdiana, as leitoras e leitores encontrarão os resultados de diferentes etnografias feitas tanto em Cabo Verde como nos países de destino da sua diáspora no sul da

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Dossiê "Géneros e cuidados na experiência transnacional cabo-verdiana"

“Vizinhu ta trocadu pratu ku kada casa”… Cuidar para evitar a fome em Brianda, Ilha de Santiago de Cabo Verde

Fernando Barbosa Rodrigues

Partindo do terreno etnográfico – interior da ilha de Santiago de Cabo Verde – e com base na observação participante e em testemunhos das habitantes locais de Brianda, este artigo é uma contribuição para poder interpretar as estratégias

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Dossiê "Géneros e cuidados na experiência transnacional cabo-verdiana"

“Eu já aguentei muita gente nessa vida”: sobre cuidados, gênero e geração em famílias cabo-verdianas

Andréa Lobo and André Omisilê Justino

Este artigo reflete sobre a categoria cuidado quando atravessada pelas dinâmicas de gênero e geração na sociedade cabo-verdiana. O ato de cuidar é de fundamental importância para as dinâmicas familiares nesta sociedade que é marcada por

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Dossiê "Géneros e cuidados na experiência transnacional cabo-verdiana"

Cadeias globais de cuidados nas migrações cabo-verdianas: mulheres que ficam para outras poderem migrar

Luzia Oca González and Iria Vázquez Silva

Este artigo toma como base o trabalho de campo realizado com mulheres de quatro gerações, pertencentes a cinco famílias residentes na localidade de Burela (Galiza) e aos seus grupos domésticos originários da ilha de Santiago. Apresentamos três

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Dossiê "Géneros e cuidados na experiência transnacional cabo-verdiana"

The difficult balance between work and life: care arrangements in three generations of Cape Verdean migrants

Keina Espiñeira González, Belén Fernández-Suárez and Antía Pérez-Caramés

The reconciliation of the personal, work and family spheres of migrants is an emerging issue in migration studies, with concepts such as the transnational family and global care chains. In this contribution we analyse the strategies deployed by

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Debate

Estrangeiros universais: a “viragem ontológica” considerada de uma perspetiva fenomenológica

Filipe Verde

Este artigo questiona a consistência, razoabilidade e fecundidade das propostas metodológicas e conceção de conhecimento antropológico da “viragem ontológica” em antropologia. Tomando como ponto de partida o livro-manifesto produzido por

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Debate

Universos estrangeiros: ainda a polêmica virada ontológica na antropologia

Rogério Brittes W. Pires

O artigo “Estrangeiros universais”, de Filipe Verde, apresenta uma crítica ao que chama de “viragem ontológica” na antropologia, tomando o livro The Ontological Turn, de Holbraad e Pedersen (2017), como ponto de partida (2025a: 252).1 O

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Debate

Resposta a Rogério Pires

Filipe Verde

Se há evidência que a antropologia sempre reconheceu é a de que o meio em que somos inculturados molda de forma decisiva a nossa compreensão do mundo e de nós mesmos. Isso é assim para a própria antropologia e, portanto, ser antropólogo é

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Debate

Da ontologia da fenomenologia na antropologia: ensaio de resposta

Rogério Brittes W. Pires

Um erro do construtivismo clássico é postular que verdades alheias seriam construídas socialmente, mas as do próprio enunciador não. Que minha visão de mundo, do fazer antropológico e da ciência sejam moldadas por meu ambiente – em

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Nota sobre a capa

Nota sobre a capa

Pedro Calapez

© Pedro Calapez. 2023. (Pormenor) Díptico B; Técnica e Suporte: Acrílico sobre tela colada em MDF e estrutura em madeira. Dimensões: 192 x 120 x 4 cm. Imagem gentilmente cedidas pelo autor. Créditos fotográficos: MPPC / Pedro

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Notas Rápidas

Ética relacional e cuidado com o mundo

Jarrett Zigon

16.11.2023

In the inaugural contribution to this section, Jarrett Zigon challenges the anthropology limits of relativizing and localizing. Based on the phenomenological-hermeneutic tradition, he proposes an anthropology of ethics capable of conceptually articulating-synthesizing empirical ethnographic diversity and providing perspectives for understanding (and caring for) the human and non-human existents of our complex world. According to his proposal for a “relational ethics”, the anthropological foundation to ethical theory will decisively help to find answers to the top ethical question – “how is it between us?”, always considering the relationality, situatedness, and sensibility underlying being-in-the-world as unavoidable ontological features. 

DOI: https://doi.org/10.25660/agora0012.gq6h-ds04

Na contribuição inaugural desta secção, Jarrett Zigon desafia os limites da antropologia em relativizar e localizar. Com base na tradição fenomenológico-hermenêutica, propõe uma antropologia da ética capaz de articular-sintetizar concetualmente a diversidade etnográfica empírica e de oferecer perspectivas para compreender (e cuidar) dos seres humanos e não-humanos do nosso mundo complexo. De acordo com a sua proposta de uma "ética relacional", a fundamentação antropológica da teoria ética ajudará decisivamente a encontrar respostas para a principal questão ética - "como é que as coisas se passam entre nós?", considerando sempre a relacionalidade, a situacionalidade e a sensibilidade subjacentes ao ser-no-mundo como características ontológicas incontornáveis.

DOI: https://doi.org/10.25660/agora0012.gq6h-ds04
En la contribución inaugural de esta sección, Jarrett Zigon desafía los límites de la antropología de relativizar y localizar. Basándose en la tradición fenomenológico-hermenéutica, propone una antropología de la ética capaz de articular-sintetizar conceptualmente la diversidad etnográfica empírica y ofrecer perspectivas para comprender (y cuidar) las existencias humanas y no humanas de nuestro complejo mundo. De acuerdo con su propuesta de una "ética relacional", la fundamentación antropológica de la teoría ética ayudará decisivamente a encontrar respuestas a la pregunta ética por excelencia: "¿cómo es entre nosotros?", considerando siempre la relacionalidad, la situacionalidad y la sensibilidad subyacentes al ser-en-el-mundo como características ontológicas ineludibles.

DOI: https://doi.org/10.25660/agora0012.gq6h-ds04
Dans la contribution inaugurale de cette section, Jarrett Zigon remet en question les limites de l'anthropologie en matière de relativisation et de localisation. S'appuyant sur la tradition phénoménologique et herméneutique, il propose une anthropologie de l'éthique capable d'articuler conceptuellement et de synthétiser la diversité ethnographique empirique et de fournir des perspectives pour comprendre (et prendre soin) des existences humaines et non humaines de notre monde complexe. Selon sa proposition d'une "éthique relationnelle", le fondement anthropologique de la théorie éthique aidera de manière décisive à trouver des réponses à la principale question éthique - "comment cela se passe-t-il entre nous ?", en considérant toujours la relation, la situation et la sensibilité qui sous-tendent l'être-au-monde comme des caractéristiques ontologiques incontournables.

DOI: https://doi.org/10.25660/agora0012.gq6h-ds04
Esta secção tem um perfil semelhante ao de um blogue, que pode incluir posts independentes e originais, mas também pequenas reflexões de autores de textos publicados na revista, proporcionando uma versão mais "popular", em formato de blogue, do respetivo artigo.


Na contribuição inaugural desta secção, Jarrett Zigon desafia os limites da antropologia em relativizar e localizar. Com base na tradição fenomenológico-hermenêutica, propõe uma antropologia da ética capaz de articular-sintetizar concetualmente a diversidade etnográfica empírica e de oferecer perspectivas para compreender (e cuidar) dos seres humanos e não-humanos do nosso mundo complexo. De acordo com a sua proposta de uma "ética relacional", a fundamentação antropológica da teoria ética ajudará decisivamente a encontrar respostas para a principal questão ética - "como é que as coisas se passam entre nós?", considerando sempre a relacionalidade, a situacionalidade e a sensibilidade subjacentes ao ser-no-mundo como características ontológicas incontornáveis.




Photo by Markus Spiske on Unsplash

Perhaps it is time to admit that today’s dominant ethical theories are no longer adequate to the contemporary condition.  This should be no surprise.  For moments of transformation and interruption – or what I call breakdown[i] – are oftentimes also moments when already existing ethical (as well as political and epistemological) theories are revealed as inadequate to the new conditions of existence brought about through such transformation.  Today, we are most certainly living through such an historical moment – from unprecedented global interdependence and mobility to its populist-cum-fascistic response; from the growing technological dominance of everyday life to the rise of data surveillance; from increasing calls for justice heard around the world to the planet itself calling for justice.  Increasingly it is clear that ethical theory has proven itself incapable of addressing the breakdowns these transformations have brought about in our political, social, and personal lives.


An ethics adequate to the contemporary condition must navigate worlds connected and intertwined so complexly that situatedness is no longer a description of locality.[ii]  Rather, situatedness must be understood in terms of relations, no matter how dispersed these relations may be.  Indeed, ethical theory today must account for and respond to worlds where it is much more likely that we encounter difference than sameness; worlds where such encountered differences include technologies that increasingly replace and oftentimes mimic other humans; worlds where truth and decision are replaced by data and algorithms; worlds that are no longer limited to the human but must be capaciously understood to include a range of nonhuman existents – from animals to geological formations to climate.  In complex worlds, ethical theory above all must not offer preestablished principles, laws, or criteria, but rather recognize that to attempt to act ethically is to do so with risk and uncertainty. 


Do we have conceptual resources for articulating such an ethics?  Over the course of my career, I have wagered that thinking socio-cultural anthropology along with the phenomenological-hermeneutic tradition (broadly understood) offers the best available conceptual resources for articulating this ethical theory.[iii]  To my mind, these are the best intellectual resources we have for thinking the untidiness of existence and how one, nevertheless, makes their way as a part of it. 


Granted, making the claim that anthropology offers resources not only for a new ethical theory but, more importantly, for using that theory to address contemporary ethical concerns runs counter to the decades-long trend within the discipline of relativizing and localizing.  Nevertheless, I believe it is absolutely necessary – vital not only for the importance of anthropology’s contribution to ethical theory, but also for anthropology’s significance in our contemporary worlds.  For it is my contention that if anthropology as a discipline is to have a future in our increasingly complex worlds, anthropologists must become more ambitious in our assertion that what we learn ethnographically can be taken up more abstractly and theoretically – that is, contextually and situationally transferable – to address other topics, concerns, and problems in other localities and times.


Consequently, I am not invoking anthropology as a resource for relativized descriptions of local ways of being.  I’m not particularly interested in describing, as the saying goes, how the natives think or act.  I believe anthropology has much more to offer than that.  For, I take it that anthropology has something to say about the very structure of social and human existence.[iv]  In particular, as a longtime contributor to what is now called the anthropology of ethics, I believe we have something to say something about the structure of what Jason Throop and I have called moral experience.[v] 


Let me note for those who may not be familiar with the anthropology of ethics that in the mid-2000s it had become clear that a number of anthropologists were interested in addressing what they saw as a lacuna within the anthropological literature – that is, a lack of both an ethnographic and anthropological-theoretical focus on morality and ethics.  Although several ethnographies were published in this first-wave of the ethical turn, the best of this work – in my view – has not been ethnographically descriptive work on this or that way of being ethical in this or that particular society.  Rather, the most significant contributions of the anthropology of ethics have been meta-ethical.[vi] As such, the very question of what it is to be human has oftentimes been implicit – if not entirely explicit – within many of the key texts of the anthropology of ethics.  


Similarly, my reading of the anthropological tradition in general is that its most significant contribution has been coming to a broad agreement of what it is to be human in a world with others – or what we can call sociality.  To be sure, what I take as a broad agreement is regularly articulated in terms of conceptual disagreement and theoretical turf wars.  Still, I will take the risk of claiming that most anthropologists today – despite how they might want to conceive and theorize them – would agree that there is now something like an anthropological consensus around at least three aspects of sociality: relationality, situatedness, and sensibility (by which I mean a bodily-affective-cognitive openness and receptivity).  To be in a world, then, is to be relational, situated, and sensitive.  Ethical theory must be adequate to this ontological fact.  


In our contemporary complex worlds, so I argue in my most recent book, the most important ethical question we can ask is: how is it between us?.  If we are to respond to this question in a manner that is adequate to the relationality, situatedness, and sensibility of the world, then an anthropological foundation to ethical theory is necessary.  I call this relational ethics.


Jarrett Zigon (Porterfield Chair of Bioethics, Professor of Anthropology, University of Virginia)


Postscript

I invite you to follow this link to download for free my book on relational ethics, How is it between us? Relational Ethics and Care for the World.




Jarrett Zigon is the Porterfield Chair of Bioethics and Professor of Anthropology at the University of Virginia.  He is the author of six books on such topics as ethics and bioethics, addiction, the war on drugs, social and political change, and AI/data science.  His most recent book is How is it between us? Relational Ethics and Care for the World.



[i] See for example: Jarrett Zigon, “Moral Breakdown and the Ethical Demand: A Theoretical Framework for an Anthropology of Moralities,” Anthropological Theory 7, no. 2 (2007): 131–50; How Is It between Us? Relational Ethics and Care for the World (Chicago: HAU Books, 2024). [ii] Jarrett Zigon, “What Is a Situation?: An Assemblic Ethnography of the Drug War,” Cultural Anthropology 30, no. 3 (2015): 501–24. [iii] See for example: Zigon, “Moral Breakdown and the Ethical Demand”; “Within a Range of Possibilities: Morality and Ethics in Social Life,” Ethnos 74, no. 2 (2009): 251–76; HIV Is God’s Blessing: Rehabilitating Morality in Neoliberal Russia (Berkeley: University of California Press, 2011); Disappointment: Toward a Critical Hermeneutics of Worldbuilding (New York: Fordham University Press, 2018); A War on People: Drug User Politics and a New Ethics of Community (Oakland: University of California Press, 2019); How Is It between Us? Relational Ethics and Care for the World. [iv] Please note that I do not mean ‘structure’ in the sense of any of the various structuralisms. Rather, I mean it in the philosophical anthropological sense of that which makes possible. Thus, for example, the structure of moral experience is that which makes possible the very possibility of morality and ethics. [v] See for example: Jarrett Zigon and C. Jason Throop, “Moral Experience: Introduction,” Ethos 42, no. 1 (2014): 1–15. [vi] For example: Joel Robbins, Becoming Sinners: Christianity and Moral Torment in a Papua New Guinea Society (Berkeley: University of California Press, 2004); Zigon, “Moral Breakdown and the Ethical Demand”; Zigon, “Within a Range of Possibilities”; Michael Lambek, “Toward an Ethics of the Act,” in Ordinary Ethics: Anthropology, Language, and Action (New York: Fordham University Press, 2010), 39–63; James D. Faubion, An Anthropology of Ethics (Cambridge: Cambridge University Press, 2011); Veena Das, “Ordinary Ethics,” in A Companion to Moral Anthropology, ed. Didier Fassin (Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2012), 133–49; Cheryl Mattingly, “Two Virtue Ethics and the Anthropology of Morality,” Anthropological Theory 12, no. 2 (2012): 161–84; James Laidlaw, The Subject of Virtue: An Anthropology of Ethics and Freedom (Cambridge: Cambridge University Press, 2014); C. Jason Throop, “Moral Moods,” Ethos 42, no. 1 (2014): 65–83; Zigon and Throop, “Moral Experience”; Jarrett Zigon, “Attunement and Fidelity: Two Ontological Conditions for Morally Being-in-the-World,” Ethos 42, no. 1 (2014): 16–30; Webb Keane, Ethical Life: Its Natural and Social Histories (Princeton: Princeton University Press, 2015); Rasmus Dyring, “From Moral Facts to Human Finitude: On the Problem of Freedom in the Anthropology of Ethics,” HAU: Journal of Ethnographic Theory 8, no. 1/2 (2018): 223–35; Thomas Schwarz Wentzer, “Human, the Responding Being: Considerations Towards a Philosophical Anthropology of Responsiveness,” in Moral Engines: Exploring the Ethical Drives in Human Life, ed. Cheryl Mattingly et al. (New York and Oxford: Berghahn Books, 2018), 211–29.

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